Over voeding en metabolisme op zekere leeftijd

Ha … ,

Dank voor de links.

Voeding: het is echt zaak eiwitten te eten, het liefst wat bij elke maaltijd. Als je geen vlees eet moet je eigenlijk 130%  aan eiwitten binnenkrijgen van wat je zou nodig hebt aan dierlijke eiwitten. Wij hebben veel aandacht besteed aan het vinden van dierlijke eiwitten die ‘het nog leuk hebben gehad’, zeg maar. En zijn uitgekomen bij N.B. de Aldi met lamsvlees (dat altijd buiten heeft gelopen—schapen kun je niet houden in een bio-industrie, dan gaan ze dood), scharrelkip, wilde zalm uit de Atlantische Oceaan, idem met kabeljauw, biologische en vrije-uitloop eieren, (in de winter) hert, eend, dat soort “wild vlees”. De Turk verkoopt ook lamsvlees en je kunt er ook geweldig soepvlees met mergpijp kopen. Bij Emté verkopen ze vlees van de oer-runderen en Schotse Hooglanders die hier in de natuurgebieden lopen, wel duurder maar erg lekker. En als je op de de dag gaat voor er weer geleverd wordt, kun je het met 30% korting kopen, zo aan het eind van de dag.

Verder wat bio-zuivel en wat een enorm goede eiwitbron is en ik zelf ook erg lekker vind, is Hüttenkäse.

En we nemen redelijk vaak (maar niet vaker dan 1x per dag) een eiwit-shake van wheypoeder en water en wat we er verder ook maar bij willen doen. Alles in de blender mixen  en je hebt een uitstekend drankje. Whey bevat 90% eiwit. Dus 30 gram (1 maatschep) levert 27 gram eiwit op. Degenen die hier echt veel van weten zijn de bodybuilders. En ze weten er ook goedkoop aan te komen. Bij de drogist betaal je ongeveer 4x meer dan nodig. Het poeder gaat lang mee, en wij kopen het in grootverpakking voor ongeveer €17 per kilo. Daar zou je bijna 4,5 kilo vlees voor moeten eten, vandaar onze voorkeur voor deze gemakkelijke manier om eiwit binnen te krijgen. Whey is een restproduct in de zuivelindustrie. Bevroren fruit en rauwe cacao in de blender  is ook erg lekker in dit soort shakes—zeer verzadigend.

Wij hebben het boek “Perfect Health Diet” bestudeerd waarin het echtpaar Jaminet, zelf twee wetenschappers, zeer veel onderzoeken naast elkaar heeft gelegd om tot de voor zover bekend, meest wetenschappelijk verantwoorde manier van eten te komen, compleet met supplementen, waarvan je de meeste niet elke dag hoeft te nemen, maar eens per week. Dit is toch de basis hier. Er wordt ook in uitgelegd waarom je bonen en granen beter kunt vermijden, of hoe ze aan speciale procedures te onderwerpen om ze goed eetbaar te maken.

En vervanging voor tarwe/gluten: we zijn hier overgegaan op tapiok-meel en rijst-meel, waar we zo af en toe eens een pannenkoek van bakken. Taarten en quiches maken we zonder bodem, maar met eieren—zeer goed te doen. Ook gebruiken we amandelmeel als we zin hebben in iets lekkers en gemalen kokos. We hebben hier een klapper met de lekkerste recepten, zodat we niet zoveel hoeven te zoeken. Als we iets nieuws willen zoeken we op internet naar een recept met 5000 likes of zo: veel mensen die het recept 5 sterren geven kunnen het niet verkeerd hebben. Maar ja, wij kijken erg uit met suiker—in elk recept halveren we het gehalte daaraan.

Wat betreft koolhydraten en vetten: het gaat er eigenlijk om welke koolhydraten en vetten je eet. De Jaminets gaan hier uitvoerig op in en ik heb hun informatie ook in een paar blogs verwerkt. Het vet-verhaal is redelijk ingewikkeld en is nog niet uitgewerkt, maar het overall dieet staat samengevat ergens op mijn blog.

Inmiddels is mij wel duidelijk dat het zaak is om te eten wat je wilt eten zonder te vervallen tot rotzooi uit een pakje. Fruit, (gefermenteerde en/of ontspruite) groente(zaden) en het goede zetmeel + goede eiwitten en goede vetten (geen plantaardige vetten, afgezien van olijfolie in salades en andere koude gerechten—en kokosvet, boter of ghee om in te bakken). Wat mijn grootmoeder niet als voedsel zou herkennen is gewoon geen voedsel. Dat scheelt alvast een hele hoop gezoek. Onze hond was een goede indicator: wat zij niet als voedsel zag konden we beter meteen weggooien.

Eten als je honger hebt, stoppen als je genoeg hebt en niet te lekker koken, oftewel, houd het simpel is het adagio.

Goed, heel veel succes met alles. Enne … op onze leeftijd is het zeker zaak om op krachten te blijven! Spiermassa heb je niet zomaar terug als je het eenmaal kwijt bent. Onze eiwitreserves schijnen binnen 24 uur op te zijn, waarna het lichaam aan de spieren begint, vandaar dat je binnen 24 uur die reserve weer zou moeten aanvullen.

Michael Mosley heeft voor Horizon (BBC) een paar documentaires gemaakt over voeding en beweging die zeer de moeite van het bekijken waard zijn. Het gaat er uiteindelijk om dat je met zo min mogelijk moeite (denk ook aan de productiekant) zoveel mogelijk nutriënten binnenkrijgt, die  door ons lichaam prima verwerkt kunnen worden om onze cellen te voeden. Hoe minder voedsel daarvoor nodig is, hoe beter (wat mij betreft).

Wij hebben net blauw-licht filter brillen aangeschaft om ’s avonds gewoon op de biologische klok moe te kunnen worden in kunstlicht en in slaap te kunnen vallen. Zo’n filter wordt aanbevolen om het metabolisme weer optimaal te kunnen laten werken, welke verstoord wordt door continue blootstelling aan blauw licht van TV en allerhande computerschermen. Ik werk graag als … al naar bed is, omdat het dan lekker rustig is. Maar als ik dan naar bed ga, na uren achter de computer, die veel blauw licht uitstraalt wat mijn hersenen doet denken dat het dag is, is inslapen weleens erg moeilijk. Vandaar dat we het zo gaan proberen op te lossen. Vannacht stond ik om 3 uur naast mijn bed in de veronderstelling dat het ochtend was! Gisteren om 22:00 uur naar bed gegaan en dat is in geen jaren gebeurd. Alles is even wennen nietwaar!

Goed … , je bent weer bij.

Fijne dag,
Annemiek

Over Annemieke Akker

As of 1988 I have been working with people who truly wish to be WHOLE/HEALED and wish to start living from their Essence. And in life encounter things that help to make a leap in consciousness or are wholesome for body and mind. The information I find most interesting and the stories that I want to share, are published on this blog.
Dit bericht werd geplaatst in gezondheid en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s