PHD: wat is de optimale hoeveelheid eiwit in onze voeding?

Voor veel mensen in onze samenleving is het eten van dierlijke eiwitten een heikel punt. In dit blog wordt aangegeven waarom we eiwitten nodig hebben, en dat dierlijk voedsel (helaas!) de beste bron van die eiwitten is.

Verderop in deze serie over voeding voor een optimale gezondheid wordt uitgelegd waarom de voorkeur uitgaat naar dierlijke eiwitten en ook, hoe je plantaardige eiwitten zo kunt bewerken, dat je ze veilig kunt eten. Hier wordt informatie voor een perfecte gezondheid gegeven en daarin worden ethische argumenten niet meegewogen.

Als je veel stress ondervindt van het eten van dierlijke eiwitten kun je het beter niet doen. Stress staat met stip op nr 1 en verslaat voeding met gemak als het gaat om factoren die ziek worden bevorderen!

Annemiek

PHD: wat is de optimale hoeveelheid eiwit in onze voeding? Toxiciteit van eiwitten

Een teveel aan eiwitten wordt door de darmbacteriën in de darmen gefermenteerd. Ze worden dan giftig. Bij mensen met een slechte darmflora kan toxiciteit al bij een lagere hoeveelheid eiwitten optreden.

Voor zuigelingen, en in het bijzonder te vroeg geborenen, is een veel lager percentage eiwit geboden: moedermelk bevat maar 7% eiwit. Een lichte toename van de hoeveelheid eiwit in flessenmelk—van 7 naar 9%—is al voldoende om babies op tweejarige leeftijd te zwaar te laten zijn.

Zwangere vrouwen moeten hun eiwitinname ook onder de 20% van het totaal aantal kcal houden: een overmaat aan eiwit kan schade berokkenen aan de neurale buis in zich ontwikkelende embryo, wat levenslang problemen op kan leveren.

Samenvatting: de optimale inname van eiwit voor je gezondheid

Een lang leven lijkt samen te hangen met minder eiwit; meer eiwit bevordert kracht.

Voor gezonde volwassenen is een inname van 200 tot 600 kcal per dag aan eiwitten en als er voldoende koolhydraten worden gegeten, gezond. Dit komt overeen met 10 – 30% van de totale energie.

Als regel ligt 15% van energie als eiwit dicht bij de optimale waarde voor elke volwassene die voldoende koolhydraten eet.

Om gewicht te verliezen is 300 of meer kcal aan eiwit per dag wenselijk. Binnen de piek-marges moet de eiwitinname in verhouding zijn met de totale kcal consumptie: 15% van de totale energie-inname is een goede hoeveelheid. Eet je minder eiwitten dan deze 15%, dan zul je al met al meer andere dingen gaan eten en meer kcal innemen en zwaarder worden.

Sporters en mensen die zeer weinig koolhydraten eten, zullen baat hebben bij het eten van meer eiwitten met een bovengrens van 600 kcal per dag. Eet je er meer, dan kun je het afval niet meer kwijt en worden eiwitten giftig.

De meeste mensen zullen 200 tot 400 kcal aan eiwitten willen eten, en dat komt overeen met 225 tot 450 gr aan vlees, vis en eieren per dag. Deze verdienen onze voorkeur, omdat plantaardige eiwitten (zoals we later zullen zien) vaak giftig zijn.

Wil je een lang leven en krachtig blijven, dan kun je proberen om meer eiwitten te eten als je hebt gesport en op andere dagen de hoeveelheden te verminderen.

Uit: Perfect Health Diet, Regain Health and Lose Weight by Eating the Way You Were Meant to Eat. by Paul Jaminet, Ph.D. Shou-Ching Jaminet, Ph.D.,  tweede druk, hst. 9

©2014 Nederlandse bewerking: Centrum voor Innerlijke Vrede   www.kristalzout.nl

Over Annemieke Akker

As of 1988 I have been working with people who truly wish to be WHOLE/HEALED and wish to start living from their Essence. And in life encounter things that help to make a leap in consciousness or are wholesome for body and mind. The information I find most interesting and the stories that I want to share, are published on this blog.
Dit bericht werd geplaatst in gezondheid en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s