PHD: Het “smaakt me geweldig!” dieet

Goed nieuws voor lekkerbekken! We overeten ons alleen aan heerlijk eten, als er te weinig nutriënten in zitten en niet voedzaam is! Vanuit de evolutie bezien zijn we echter geprogrammeerd om zo lekker mogelijk te eten. Dus als je echt voedsel eet, dan kun je er het beste voor zorgen dat je je maaltijd zo lekker mogelijk maakt met kruiden, zout en vet. HET macro-nutrient dat ervoor zorgt dat je stopt met eten is EIWIT. Heb je eenmaal voldoende eiwitten gegeten, dan ben je voldaan. Heb je nog niet genoeg eiwit gehad, dan heb je de neiging meer te eten.

Annemiek

Het “smaakt me geweldig!” dieet

Gezond voedsel is smakelijk. Iedere maaltijd zou dan ook zo lekker mogelijk moeten zijn!

Om mee te nemen: eet zo lekker mogelijk, voedzaam voedsel

Het voedsel beloningssysteem is ontwikkeld om ons gezond te maken, en het bewijs is dat het combineren van voedsel, de inname van zout en eiwit ons feitelijk aanzet tot eten op optimale wijze. Bij voedsel is het volgen van onze aangeboren smaakvoorkeur de meest gezonde te varen koers.

Dus eet heerlijke, smakelijke maaltijden. Heerlijk eten is goed voor je gezondheid!

Sommige onderzoekers zijn bezorgd dat het eten van smakelijk eten mensen aanmoedigt om teveel te eten.

Wij denken dat deze bezorgdheid geldig is in geval van het geheel niet-voedzame junk-voedsel. Op een dieet van junk-voedsel zal het lichaam naar voeding snakken en zal het brein je voortdurend terugsturen voor meer eten, totdat het lichaam gevoed is.

Echter, wij geloven niet dat de meeste mensen de neiging zullen hebben teveel te eten op een paleo-achtig dieet, bestaand uit echt voedsel—plantaardig en dierlijk. Echt voedsel voedt en verzadigt. Hoezeer je ook kunt genieten van een paleo-achtige maaltijd, het is niet aannemelijk dat je het verlangen zult hebben om maar door te blijven eten.

Dus ga je gang, eet een biefstuk en een aardappel! Het is goed voor je.

Strategieën om teveel eten te beperken

Indien je merkt dat het eten van smakelijk, heerlijk eten jou ertoe aanzet teveel te eten, zijn er goed-gedocumenteerde methodes om de inname van calorieën te beperken:

  • Hara hachi bu” is een oud Confuciaans principe: eet totdat je 80% voldaan bent. Ga van tafel voordat je vol zit.
  • Intermittent fasting [onderbroken vasten, Vert.]) is een bewezen techniek voor calorie-beperking, dat veel voordelen biedt voor je gezondheid. Sla ofwel de eerste ofwel de laatste maaltijd van de dag over—het ontbijt of het avondeten—om de nachtelijke vastentijd te verlengen tot zestien uur. Je zult dit gemakkelijk vinden op een paleo-achtig-dieet met weinig koolhydraten.
  • Eet tijdens je vasten een lepel MCT olie of kokosvet. Psycholoog Seth Roberts stelt in het boek ‘Het Shangri-La Dieet’, dat het geïsoleerd eten van dergelijke “smakeloze calorieën” de trek onderdrukt.

Er bestaan ook gezonde manieren om meer calorieën te verbruiken, zoals bewegen of blootstelling aan lage temperaturen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan slapen in een onverwarmde slaapkamer of koud douchen. Deze methodes van het in evenwicht brengen van het innemen van calorieën zijn gezonder dan het vermijden van heerlijk eten.

Uit: Perfect Health Diet, Regain Health and Lose Weight by Eating the Way You Were Meant to Eat. by Paul Jaminet, Ph.D. Shou-Ching Jaminet, Ph.D.,  tweede druk, hst. 5, pgs 56, 57

©2014 Nederlandse vertaling: Centrum voor Innerlijke Vrede   www.kristalzout.nl

Klik hier voor het overzicht van het dieet voor een perfecte gezondheid

Over Annemieke Akker

As of 1988 I have been working with people who truly wish to be WHOLE/HEALED and wish to start living from their Essence. And in life encounter things that help to make a leap in consciousness or are wholesome for body and mind. The information I find most interesting and the stories that I want to share, are published on this blog.
Dit bericht werd geplaatst in gezondheid en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s