Het Dieet voor een Perfecte Gezondheid: Paleo geperfectioneerd

In het volgende blog wat meer informatie over het Perfect Health Dieet. Je kunt er meteen mee aan de gang gaan, de voornaamste praktische aanwijzingen vind je onderaan. Wil je alles weten dan kun je natuurlijk het Engelse boek aanschaffen, of wachten tot we klaar zijn met de vertaling in het Nederlands–dat gaat nog even duren.

Ik wens ons allemaal een gezond, actief en lang leven toe  🙂

Annemiek

Uit het voorwoord van Perfect Health Diet*:

Een strategie voor een perfecte gezondheid

Het boek is ontworpen om je door een strategie te loodsen om een goede gezondheid te bereiken door perfecte gezondheid na te streven. Het is ons doel om elk tekort aan nutriënten teniet te doen, elke toxine uit je dieet te bannen en nergens teveel van te eten.
Dit is een hoogst effectieve strategie om te genezen, omdat de meeste chronische ziektes vele oorzaken hebben, welke allemaal maar een heel klein beetje aan de ziekte bijdragen, maar cumulatief grote schade aanrichten. Alleen wanneer vele oorzaken worden aangepakt, kunnen ziektes worden genezen.

Niet alleen geneest een perfecte voeding veel ziektes, we zijn ook van mening dat het de beste strategie is om op gezonde wijze gewicht te verliezen, om atletisch en fit te blijven en om lang te leven.

Een theorie van ziekte, gezondheid en verouderen

We zijn van mening dat ziekte en een slechte gezondheid voor het merendeel worden veroorzaakt door drie factoren:

  • een tekort aan nutriënten;
  • vergiftiging door toxinen—waarvan de meeste uit voeding komen; en
  • chronische infectie door bacteriën, virussen, schimmels, protozoa en parasitaire wormen. Deze infecties worden gevoed door een overmaat aan voeding en gedijen wanneer het functioneren van het immuunsysteem wordt gehinderd door tekorten aan nutriënten of een verstoring van het dag-nachtritme.

Het dieet van de meeste mensen heeft een tekort aan sommige nutriënten, levert een overmaat aan andere (vaak nutriënten die ziekmakers voeden), en rijk zijn aan toxinen. Deze fouten in het dieet veroorzaken een slechte gezondheid.

Hippocrates had het dan ook bij het rechte eind toen hij stelde: “Laat voedsel uw medicijn zijn”. Als het menselijk lichaam de juiste voeding krijgt, heeft het verbazingwekkende herstellende vermogens.

Wij geloven dat voedingstherapie een revolutie teweeg zal brengen in de geneeskunde. De meeste chronische en degeneratieve ziektes die de moderne maatschappij aantasten, kunnen niet worden genezen totdat het dieet wordt aangepast. Veel van wat de mensen beschouwen als “veroudering” is in feite een infectieziekte, verergerd door een slecht dieet. Maar wanneer het dieet gezond is kan het immuunsysteem spontaan veel ziektes verslaan en kunnen antibiotica wonderen bewerkstelligen.

Over de wetenschap in dit boek

We willen onze lezers helpen een perfecte gezondheid te bereiken en deze gedurende een lang leven te behouden. We willen de zieken hoop geven en de mensen met obesitas gewichtsverlies. Ook willen we dokters en wetenschappers overtuigen, zodat onze gezondheidsrevolutie snel van start kan gaan.

Dit is een boek voor de wetenschap: we laten onze redeneringen en bewijzen zien. Dat moet wel om wetenschappers en dokters te overtuigen. Patiënten met een chronische ziekte zijn vaak ook gevorderde sceptici, erop uit om “alles te bewijzen en datgene wat goed is, te behouden”. Wij zijn allebei wetenschapper en waren voorheen patiënten met een chronische ziekte: wij weten wat voor boek ons zou hebben overtuigd om onze manier van leven te veranderen. Wij hebben getracht dat boek te schrijven.

De wetenschap is fascinerend en we hebben geprobeerd het onderhoudend te maken. Maar we willen ook dat dit boek gemakkelijk leest en mensen helpt die alleen maar willen weten “wat ik moet eten”.

Aan het einde hebben we geprobeerd het gemakkelijk te maken om praktische richtlijnen te vinden voor lezers, die niet zo diep op de zaken in willen gaan. Het boek is opgebouwd uit vijf delen die praktische zaken bespreken: welke voedingsmiddelen te eten, welke voedingsmiddelen te vermijden, hoe jezelf goed te voeden door voedsel of supplementen, en hoe een gezonde manier van leven te behouden.

Perfect Health Dieet (PHD) in het kort:

Het PHD is qua calorieën een laag- tot gemiddeld koolhydraten (20-35%), hoog vet (50-65%), gematigd eiwit (15%) dieet. Echter, in gewicht bestaat het dieet uit ongeveer 65% plantaardig voedsel en 35% dierlijk voedsel en oliën.

Eet:

  • Ongeveer 450 gr. per dag—ruwweg vier porties ter grootte van je vuist—aan “veilig zetmeel”: witte rijst, aardappels, zoet aardappels, taro, tapioca, pompoen en nog wat anderen. Voeg daarbij nog eens 450 gr. suikerhoudende planten—vruchten, bessen, bieten, wortelen en dergelijke—en zoveel laagcalorische groenten als je wilt. Let erop dat je wat zeewier toevoegt, voor mineralen. In totaal eet je 900-1350 gr plantaardig voedsel.
  • Tenminste 225 gr, en waarschijnlijk niet meer dan 450 gr vet vlees, zeevruchten en eieren. Eet eens per week zalm of andere vette vis voor omega-3 vetzuren.
  • Eet 2-4 eetlepels gezonde bakolie en vet per dag—voldoende om je eten heerlijk te maken maar niet vet. Boter, zure room, rundervet, eendenvet, kokosolie, olijfolie en treenut-boter zijn de beste vetten. Gebruik kruiden, inclusief zout. Gebruik vrijelijk zuren zoals azijn, citroen- en limoensap.
  • Pas de hoeveelheid voedsel aan aan je trek, maar houd deze relatieve proporties aan van plantaardig en dierlijk voedsel. Pas de hoeveelheden vet, zetmeel en eiwit aan om je voedsel zo lekker mogelijk te maken.

Eet GEEN:

  • Granen en graanvlokken (met inbegrip van tarwe, haver en mais, maar niet van rijst) of wat voor producten dan ook die ervan gemaakt worden (met inbegrip van brood en pasta). Echter, het is wel goed om gluten-vrije producten te eten die van rijstebloem, aardappelzetmeel en tapioca-zetmeel zijn gemaakt.
  • Suiker, mais-stroop of producten die deze bevatten (frisdrank, zoetigheid).
  • Bonen of pinda’s (zoals sojabonen, nierbonen, bruine bonen etc.)
  • Omega-6 rijke plantaardige olieën (zoals sojaboon olie, mais-olie, saffloer-olie, pinda-olie en canolaraap-olie).

Vermijd:

  • Melk, maar EET gefermenteerde of vette melkproducten: boter, zure room, kaas, yoghurt.

Tenslotte, OOK DOEN:

  • Eet aanvullende voedingsmiddelen zoals runderlever, schaaldieren, niertjes, eidooiers, bouillons van botten en gewrichten, zeewier, tomaten en gefermenteerde groenten om onontbeerlijke  micro-nutriënten binnen te krijgen. Neem andere nutriënten als supplement naar behoefte, met name magnesium, jodium en vitamine C, D en K.
  • Beoefen intermitterend te vasten door iedere dag je maaltijden binnen een kader van 8 uur op te eten.
  • Beweeg ’s morgens; stel je huid bloot aan de zon; vermijd ’s avonds helder licht en teveel voedsel; en zorg voor een goede nachtrust.

*Uit het voorwoord van de tweede druk van:
Perfect Health Diet, Regain Health and Lose Weight by Eating the Way You Were Meant to Eat. by Paul Jaminet, Ph.D. Shou-Ching Jaminet, Ph.D.

©2014 Nederlandse vertaling: Centrum voor Innerlijke Vrede   www.kristalzout.nl

Over Annemieke Akker

As of 1988 I have been working with people who truly wish to be WHOLE/HEALED and wish to start living from their Essence. And in life encounter things that help to make a leap in consciousness or are wholesome for body and mind. The information I find most interesting and the stories that I want to share, are published on this blog.
Dit bericht werd geplaatst in gezondheid en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Het Dieet voor een Perfecte Gezondheid: Paleo geperfectioneerd

  1. PHD zegt:

    Hi,

    Ik vroeg me af: hoe staat het met de vertaling van dit boek?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s