Meest gezonde voeding voor de mens eindelijk bekend!

Vanmorgen (13 september, 2014) stond er weer een artikel in de krant over het Voedingscentrum (ook bekend onder de namen Bureau voor de Voeding, Voedingsbureau), met daarin aanname dat er nog een heleboel te verbeteren valt in onze voeding in Nederland, maar dat de bewustwording daarover alleen in kleine stapjes zou kunnen groeien. 

Ik ben het hier pertinent mee oneens. Er zijn massa’s mensen die gewoon willen weten wat ze het beste kunnen eten en die er zeer veel tijd, geld en energie in steken om dat ook voor elkaar te krijgen. Echter, uitgaande van onvolledige of ronduit verkeerde informatie is het onmogelijk om de gewenste resultaten op gebied van gewicht en gezondheid te verkrijgen. Met als gevolg dat veel mensen, vroeg of laat, de handdoek in de ring gooien.

Nee, we zitten niet te wachten om in kleine stapjes ‘opgevoed’ te worden in ons eetgedrag, we willen weten wat we NU kunnen doen om de verantwoordelijkheid voor onze gezondheid in eigen hand te kunnen houden/nemen en zo goed mogelijk voor onszelf en de onzen te kunnen zorgen!

Met dit in ons achterhoofd hebben mijn man en ik het inleidende artikel geschreven dat hieronder is gepubliceerd. We werken momenteel aan de vertaling van het boek “Perfect Health Diet” van het echtpaar Jaminet. Een samenvatting van de meest aanbevelenswaardige voeding voor de mens (naar de nu beschikbare kennis), proberen we op korte termijn klaar te hebben. Je kunt je e-mailadres naar info@kristalzout.nl sturen, indien je op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelingen in deze.

Meest gezonde voeding eindelijk bekend!

De laatste jaren zijn er een aantal boeken verschenen over wat mensen zouden moeten eten om gezond te blijven. Aangezwengeld door de “epidemie van overgewicht en obesitas” met daarnaast en veelal daaraan gekoppeld een enorme toename aan hart- en vaatziekten, diabetes en kanker, en een toekomst van dementie en alzheimer, wordt en is er enorm veel onderzoek gedaan naar voeding en de invloed van voeding op de mens. De idee dat voeding je ziek kan maken en dat voeding ook gebruikt kan worden als medicijn — een kreet, reeds bekend in de Griekse Oudheid — begint nu toch langzaam meer terrein te winnen.

Onderzoek is mooi, maar zolang iedereen zich op zijn eigen deelterrein blijft concentreren, komen we met zijn allen niet veel verder dan berichten zoals “iedere dag een glaasje rode wijn is gezond voor hart- en bloedvaten.” Wat nodig is, is overzicht om tot een overkoepelend advies te komen voor wat nu eigenlijk gezond is voor de mens, en dus nieuwsgierige mensen, die de resultaten van al die onderzoeken naast elkaar leggen, waardoor dat advies vorm kan krijgen.

Gary Taubes, gelauwerd wetenschapsjournalist heeft in 2007 een zeer gedegen overzicht van voeding en gezondheid door de eeuwen heen gepubliceerd in zijn boek, getiteld “Good Calories, Bad Calories”. Met het bestuderen van de wetenschappelijke literatuur van de laatste decennia kon hij het verminderen van de hoeveelheid vetten in ons dieet (en de daarmee automatisch gepaard gaande hogere inname van koolhydraten) koppelen aan het feit dat hoe langer hoe meer mensen op hoe langer hoe jongere leeftijd te kampen hebben/krijgen met (ernstig) overgewicht en moderne “welvaart” ziekten.

In “Trends in de volksgezondheid” van het RIVM wordt het beeld geschetst dat in de nabije toekomst de hoogste ziektelast te verwachten is in psychische stoornissen en hart- en vaatziekten gevolgd door kanker, en, met aflopende percentages, het bewegingsstelsel, ademhalingswegen, diabetes, zenuwstelsel en zintuigen. De Gezondheidsraad beveelt al jaren aan om minder (verzadigd) vet en meer (langzame) koolhydraten te eten en meer te bewegen. Echter, volgens de resultaten van onderzoek van het laatste decennium is gebleken dat dit advies deels niet optimaal is en zelfs een averechts effect op onze gezondheid kan hebben.

Ook in de maatschappij is de zoektocht naar wat nu eigenlijk gezonde voeding is in volle hevigheid losgebarsten en heeft de laatste jaren een paar interessante “nieuwe” ideeën en diëten opgeleverd, waarbij de aandacht uitgaat naar wat ons lichaam nu eigenlijk kan verwerken. Het uitgangspunt van mensen, die serieus willen weten wat de mens het beste kan eten om goed gezond te blijven, is dat het menselijk lichaam zich, biologisch gezien,  nog niet optimaal heeft kunnen aanpassen aan veel van het heden ten dage aangeboden voedsel. Met als gevolg dat voeding een optimale gezondheid vaak in de weg staat. Begonnen met granen, zo’n tienduizend jaar geleden, wordt inmiddels zeer veel voedsel bewerkt door de voedingsindustrie. De nadruk ligt hierbij meer op houdbaarheid en smaak dan op het behoud van nutriënten. Bewerkt voedsel is soms ook door ingenieurs en chemici samengesteld om ons er zoveel mogelijk van te laten eten. Michael Moss beschrijft dit proces uitgebreid in zijn in 2013 verschenen boek “Salt, Sugar, fat”.

Wat is gebleken uit al het gedane onderzoek is dat ons dieet te weinig voedingsstoffen bevat om gezond te kunnen blijven, en dat ons lichaam ook vaak niet in staat is om de beschikbare  nutriënten optimaal op te nemen en te gebruiken. En dan kan een lichaam niet optimaal functioneren, hoewel dat eigenlijk wel de bedoeling is. Met een overvloed aan voedsel binnen handbereik lijden veel mensen toch aan een of andere vorm van ondervoeding. Het ontbreken van bepaalde micro-nutriënten draagt bij aan overmatig eten, wat een poging is om die voedingsstof(fen) toch maar binnen te krijgen, hetgeen weer leidt tot gewichtstoename en uiteindelijk een of meer ziekten.

Wanneer een organisme voldoende nutriënten binnenkrijgt en die ook opneemt, is er geen enkele reden om meer te eten dan nodig is en zal het een optimale gezondheid genieten. De vraag is niet zozeer OF dit zo is, maar HOE je dit voor elkaar krijgt en wat, voor de mens, optimale voeding IS.

En met deze vraag in het achterhoofd hebben Paul Jaminet, Ph.D. en Shou-Ching Jaminet, Ph.D., een enorm wetenschappelijke literatuur-onderzoek uitgevoerd. De resultaten zijn in 2012 gepubliceerd in hun boek “Perfect Health Diet” (herzien in 2014).

Uitgaande van een evolutionaire richtlijn voor gezonde voeding schrijven zij

  1. wat we moeten eten om energie te krijgen, waarbij het economische uitgangspunt is om met zo weinig mogelijk voedsel zoveel mogelijk profijt van dat voedsel te hebben,
  2. welke voeding vermeden dient te worden, omdat ons lichaam daar gewoon niet mee om kan gaan en vergiftigd wordt als we dat wel tot ons nemen,
  3. hoe je jezelf optimaal voedt
  4. hoe er geen tekorten ontstaan, en
  5. geven ze als laatste een recept voor een gezond leven, tevens ingaand op het ongedaan maken en vermijden van ziekmakende infecties en het versterken van het immuunsysteem, o.a. door gericht te vasten, met kennis van zaken te bewegen en weer terug te gaan naar ons natuurlijke dag-nachtritme.

Uitgaande voor de optimale in- en opname van voeding en voedingsstoffen, waarbij deze een bijdrage leveren aan onze gezondheid in plaats van ondervoeding of een teveel, dat toxisch is, schetsen zij een beeld dat hier en daar flink afwijkt van wat de Gezondheidsraden in de Westerse landen hun bevolking aanraden. De opvallendste verschillen zijn:

  1. I.p.v 40-70% energie uit verteerbare koolhydraten blijkt de optimale hoeveelheid 20-30% te zijn, waarvan de helft wordt gegeten als veilig zetmeel* (zonder gluten en phytinen—toxinen die planten aanmaken om ervoor te zorgen dat ze niet worden opgegeten), en de andere helft als bol- en knolgewassen en fruit. Laag-calorische groenten worden niet meegeteld en kun je eten zoveel als je wilt. Bij meer dan 600 kcal per dag worden koolhydraten toxisch.
  2. De energie, op te nemen uit eiwitten, wijkt niet af van de algemeen aanbevolen hoeveelheid (15%, tot 25% bij zware lichamelijke inspanning).
  3. I.p.v 20-40% energie uit vetten (bij vermageren 30-35%) blijkt te optimale hoeveelheid 50-60% te zijn en zijn die vetten niet gevaarlijk als ze uit verzadigde vetten (Gezondheidsraad: max. 10%) en enkelvoudig onverzadigde vetzuren komen** (de Gezondheidsraad is het eens met deze laatste stelling aangaande enkelvoudig verzadigde vetzuren). Waar onze Gezondheidsraad tot max. 12% meervoudig onverzadigde vetzuren komt, komt PHD tot max. 5% van dit soort vetten. Vetten worden toxisch bij consumptie van meer dan 600 kcal per dag, en MOV bij meer dan 100 kcal per dag. Elk soort vet dat wordt gegeten, heeft invloed op de samenstelling van ons cholesterol. PHD gaat diep in op de verschillende deeltjes waaruit cholesterol bestaat en hun diverse functies en komt daardoor uit op andere aanbevelingen.
  4. Inname van een aantal voedingssupplementen zijn essentieel bij PHD, waarbij een aantal wekelijks wordt genomen in plaats van dagelijks, hetgeen een gunstige uitwerking heeft op de aanwezigheid van parasieten en bacteriën en ons lichaam toch voorziet van de noodzakelijke micronutriënten. (De Gezondheidsraad ziet alleen voordelen van het innemen van vit.K voor zuigelingen, D voor mensen boven de 50 en B12 voor 25% van de ouderen onder ons.)

Het is niet meer dan logisch dat goede voeding essentieel is voor een optimale gezondheid. En zeker als je ziek bent moet je goed eten. We hebben een geweldig apparaat tot onze beschikking gekregen dat erop gebouwd is om gezond te zijn en gezond te blijven en weer zo snel mogelijk gezond te worden als het ziek is. Door hun uitstekende werk hebben Tauber, Moss en nu het echtpaar Jaminet ons de weg gewezen naar een meer dan uitstekende gezondheid. Met het toepassen van deze nieuwe inzichten zullen mensen langer gezond blijven en kunnen de kosten van de zorg omlaag.

* veilige zetmelen zijn o.a.: witte rijst, (zoete) aardappelen, sago, taro, tapioca, bakbanaan.

** volkomen ongevaarlijke vetten zijn: boter, kokosvet, vlees, (zuivel); met hoeveelheden kun je variëren om je calorie-inname te optimaliseren = dunner of dikker te worden.

© 2014, Ir. A. Akker en H.G. Riksen — www.kristalzout.com

Over Annemieke Akker

As of 1988 I have been working with people who truly wish to be WHOLE/HEALED and wish to start living from their Essence. And in life encounter things that help to make a leap in consciousness or are wholesome for body and mind. The information I find most interesting and the stories that I want to share, are published on this blog.
Dit bericht werd geplaatst in gezondheid en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Meest gezonde voeding voor de mens eindelijk bekend!

  1. Louk de both zegt:

    Prima actie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s